Life in Peru!

2 april 2016 - Puno, Peru

Ik ben ondertussen alweer meer dan een maand onderweg, de tijd vliegt echt!!! Vorige week na aankomst in Cusco heb ik een beetje met Andy door Cusdo gewandeld en hebben we dus cuy geprobeerd (cavia). Vond het niet echt bijzonder, smaakte gewoon naar taai vlees met Veel botjes, en het idee dat ik een cavia aan het eten was vond ik maar vreemd haha, maar heb het wel geprobeerd! Cusco vond ik echt veel leuker dan Lima, heel mooi omgeven door bergen en super leuke straatjes en pleintjes en veel leuke winkeltjes met souveniertjes!

Op woensdag begon onze tour naar Machu Picchu. Je kunt met een trein van Cusco naar Aguas Calientes (het dorpje aan de voet van Machu Picchu) maar die kostte meer dan 100 dollar. Daarom hebben we het op een andere manier gedaan die veel goedkoper was! We zijn met een klein busje door de bergen naar een plaatsje gereden (ongeveer 6 uur rijden) en vanaf daar zijn we langs de trein rails door de jungle 11 km gaan lopen naar Aguas Calientes! Was ontzettend gaaf om dat zo te doen! De omgeving was zo mooi met alle bergen en rivieren, en gelukkig hadden we alleen een kleine rugzak bij ons! Andy en ik hebben wel slechte ervaringen met Peru gehad haha, naast de geannuleerde vlucht was er wel elke keer iets anders niet geregeld, alleen onze kaartjes van machu Picchu had de tour guide niet bijvoorbeeld, wat resulteerde in rennen door de regen naar een bank omdat we zelfs even onze kaartjes voor moesten schieten en het toeristen kantoor binnen 5 minuten zou gaan sluiten, busjes waar we in horen te zitten en niet op de lijst staan etc. Uiteindelijk is wel alles goed gekomen en hebben we toch veel kunnen lachen om hoe slecht alles geregeld is in Peru!! Andy dacht dat Mexico erg was maar tegenover Peru is in Mexico alles perfect geregeld haha!!

Donderdag gingen we dan eindelijk naar Machu Pichu!!! Om half 6 namen we een bus naar boven naar de ingang, daarna hadden we eerst een gids 2 uur lang die vanalles over de geschiedenis en de Inkas vertelde en toen konden we zelf gaan rondlopen. Ik vond het echt fantastisch en echt adembenemend mooi! Veel mensen heb ik horen zeggen dat het overrated en te toeristisch is maar ik vond het echt geweldig! We hadden ook prachtig weer dus heb echt urenlang mijn ogen uit gekeken, echt een geluksmomentje die hele dag!!! Het lag in zo een ontzettend mooie omgeving tussen de bergen en rivieren! Ik vond het echt fantastisch haha!! Ook daar weer allemaal lama's, heel grappig, ik begin er gewoon aan gewend te raken, lama's everywhere! Die dag was echt onvergetelijk, echt ontzettend genoten!!

Vrijdag namen we dezelfde route terug naar Cusco, en omdat het dezelfde weg was en we best wel kapot waren was het deze keer Iets minder spectaculair allemaal haha! We hebben zaterdagochtend nog wat van Cusco gezien en daarna vertrok Andy helaas weer naar Mexico. Vind het zo bijzonder dat we elkaar gezien de afstand zo vaak zien, en iedere keer is het ook gewoon weer super leuk!!! Was dus wel eventjes balen toen ze weg ging, nu stond ik er ook weer alleen voor! Savonds heb ik een alpaca burger gegeten die me aangeraden was, dat was echt heeeeeerlijk!!! Was het dat weekend wel eventjes beu met Peru haha, vond de mensen echt helemaal niet vriendelijk en alles is nog slechter geregeld dan in Mexico haha! Maar natuurlijk mag ik niet klagen aangezien de rest in Nederland gewoon op het werk of op school zit, en het is ook nog een kwestie van wennen aan de "lakse" cultuur natuurlijk, is ook wel goed voor mij, de grootste stresskip van Nederland haha.

Zondagavond heb ik een nachtbus van 10 uur naar mijn volgende bestemming genomen; Arequipa! Vond het sfeertje en de mensen hier direct echt een stuk vriendelijker! Arequipa is een hele leuke stad, de tweede grootste na Lima maar mer maar 1 miljoen inwoners en echt een heeeeeerlijk weertje! Er hangt ook een super relaxte sfeer daar, voeldeMe meteen helemaal op mijn gemak! Iedere dag lekker 25 graden en zonnig!! Mijn hostel was alleen een beetje dood maar dat kwam gelukkig goed. Maandagsmiddags ben ik een free walking tour gaan doen met een erg enthousiaste gids, dit was heel erg leuk omdat je zo heel veel leuke plekjes ziet en ook veel te weten komt!! Daar leerde ik een Belgisch meisje en een Nederlandse jongen kennen die samen voor 2 weken in Peru zaten. Zij zaten in het wild rover hostel, ik had hier al wel van gehoord van andere mensen. Dit hostel zit in meerdere plaatsen en wordt ook wel een "party hostel" genoemd; alleen maar jonge backpackers, zwembadje, een grote bar en veel activiteiten! Ik ben savonds bij hun in het hostel drankjes gaan doen en het was inderdaad echt super gezellig daar!! Heb gelijk toen voor m'n laatste nachtje in Arequipa daar een nachtje geboekt!! Dinsdag heb ik lekker rondgestruind door de stad, de mensen hier vond ik gelijk een stuk vriendelijker en leuker dan in Lima en in Cusco!!  S nachts werd ik om 3 uur opgehaald voor een tour naar de Colca Canyon, de tweede grootste canyon ter wereld die bekend staat om de condors die er rondvliegen! Heb een hele toffe dag gehad en het was zo ontzettend mooi! Ook condors van heel dichtbij gezien, een hele weide met tientallen lama's en alpaca's in het wild en naar natuurlijke termalbaden gewees!! Ook weer zo toevallig, bij een van de stops in een heeeel klein dorpje kom ik ineens een meisje tegen van de middelbare school!!!! Wat is de wereld toch klein eigenlijk haha!! Toen ik terug was in Arequipa ben ik naar het wild rover hostel gegaan en echt een top avondje gehad! Heel veel mensen weer leren kennen, beerpong gespeeld, en nog naar een club geweest! Donderdag heb ik nog aan het zwembad gelegen zelfs! Het is dat ik mijn bus ticket naar Puno al had betaald anders was ik echt langer gebleven!! Heb hier wel van geleerd dat ik wat minder vooruit ga plannen en ook meer op de dag zelf ga beslissen (en ja dat is moeilijk voor mij haha!) want ik had echt wel langer in Arequipa willen blijven eigenlijk! In dat hostel hing zon geweldig relaxed en leuk sfeertje, allemaal leuke mensen en super leuk personeel, heel veel aanbiedingen met drankjes en lekker eten!! (Jaja hoe maak je Iris tevreden) Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in de bus naar Puno en dat Belgische meisje en de Nederlandse jongen zijn ook mee dus dat is wel leuk!

Heb ook al veel typisch Peruaans eten op, Lomo Saltado bijvoorbeeld , dat zijn een soort zoute beef reepjes met rijst en aardappelen, erg lekker vind ik! Natuurlijk ook al de nodige piscos genuttigd!! De mensen hier zijn bijna nog traditioneler dan in Mexico, overal staan oude vrouwtjes in typische kledij souveniertjes etc te verkopen! En lama's en alpacas EVERYWHERE!! Je kunt ook overal truien en sjaals van alpaca vacht kopen maar dat is super duur!!

De afgelopen 5 weken zijn al zooooo snel gegaan! Heb al zoveel gezien en zoveel mensen leren kennen! Ik heb het echt goed naar mijn zin, red mezelf goed in het Spaans en nog niks vervelends of engs meegemaakt (afkloppen!!!!) !-Na Puno ga ik door naar Bolivia dus ik ben heel benieuwd hoe dat nieuwe land me gaat bevallen!! Het is ook, zoals ik al gehoopt en verwacht had, heel makkelijk om contact met mensen te leggen en vind het zo leuk om mensen van over de hele wereld te spreken!! Af en toe wel heimwee naar het thuisfront maar dat hoort erbij, en zit ook al bijna op de helft van de tijd dat Jesper naar Chili komt dus daar kijk ik ook ontzettend naar uit!!!

Kortom, het gaat heel goed, heb het echt geweldig naar mijn zin en het backpacken zelf bevalt ook heel goed! Word steeds handiger in het uit m'n tas leven haha, en de hostels bevallen tot nu toe ook echt goed!! Ik ben echt al helemaal gewend aan het heen en weer reizen en slapen in verschillende bedden, scheelt dat ik dat thuis eigenlijk ook al deed haha. Moet alleen proberen nog iets goedkoper te gaan leven haha want anders kan ik veel eerder naar huis dan gepland! Het is ook wel grappig dat als ik bijvoorbeeld hier een pizza voor 5 euro eet (echt een goede pizza van goede kwaliteit in een restaurant) ik dat eigenlijk al heel duur vindt, terwijl je daar in Nederland minstens een tientje voor zou betalen! Ik ga hierna naar Bolivia waar het nog veel goedkoper is maar Chili en Argentinie zijn alweer vergelijkbaar met Europa. Een heel lang verhaal weer maar nu zijn jullie weer lekker op de hoogte!

1. Mario:
    3 april 2016
    Wat mooi is het toch om te lezen hoe de "grootste stresskip van Nederland" leerybom met de dag te leven en ondertussen heel erg te genieten!!!! xxxx