Adios Mexico, next stop; Peru!

22 maart 2016 - Cusco, Peru

Hallo lieve mensen!

Voordat ik naar Peru vloog op woensdag heb ik nog 1,5 dag in Playa del Carmen doorgebracht. Dinsdag heb ik de hele dag in de zon op een ligbedje aan het strand gelegen tot 's avonds, echt een heerlijke dag was dat na al het reizen en het bezoeken van al die plaatsjes. Op woensdag was het dan tijd om vaarwel te zeggen tegen het geweldig Mexico en vloog ik om half 4 's middags naar Lima! Vond het wel heel jammer om weg te moeten uit Mexico omdat er nog zo veel meer te zien is daar en ik het echt een fantastisch land vind. De mensen zijn geweldig, het eten is geweldig, je hebt er prachtige stranden, grote steden en de meeste schattige kleinere stadjes, maar bijvoorbeeld ook nog woestijn en jungle waar ik nog niet geweest ben. But I'll be back! Natuurlijk heb ik ook weer heel veel zin om een nieuw land te gaan ontdekken!

In het hostel waar ik 's avonds aankwam in Lima ontmoette ik gelijk allemaal leuke mensen die ook alleen aan het backpacken waren. Het was precies zoals ik gehoopt had, allemaal open mensen die gelijk contact met je leggen. Ook heb ik zo al veel tips verzameld over plaatsen die ik wil gaan bezoeken de komende maanden! Ook echt heel toevallig, ik liep naar de eerste beste supermarkt om wat water te halen die avond, staat voor mij in de rij een meisje dat in Tilburg Spaans met mij gevolgd heeft!! Ze studeert een semester in Lima, ik wilde haar nog op Facebook opzoeken maar kon haar niet vinden. Echt, what are the odds! Ben donderdag ook gezellig met haar gaan eten en stappen! Kan er nog steeds niet over uit dat ik in fucking Lima in de eerste supermarkt waar ik naar binnen ga precies dat meisje tegen het lijf aan loop!!

Lima zelf vond ik niet heel speciaal. De wijk waar mijn hostel zat, Miraflores, is een hele mooie wijk, brede straten, palmbomen, veel restaurants en uitgaansgelegenheden en heel erg veilig. Het ligt ook aan de kust dus er waren veel leuke parken waarbij je uitzicht over de zee had. Ben maar een keer twee uurtjes in downtown Lima geweest, maar op een mooi plein met een kerk na was dat vooral oude straatjes en echt veel te veel verkeer en herrie! Degene die mij een beetje kennen weten dat ik niet heel voorzichtig ben in het verkeer wat voor een aantal gevaarlijke situaties gezorgd heeft, maar ik leef nog! Andy arriveerde vrijdagavond en heb wel een heel erg leuk weekend gehad. Zijn iedere avond wel met wat mensen van het hostel wat gaan eten of drinken, van kleine barretjes tot grote clubs in verschillende wijken van Lima. Heb ook mijn eerste pisco sour gedronken! Pisco is een drankje zoals wodka of gin, niemand weet of het uit Chili of Peru komt haha, en de Pisco Sour is een cocktail van Pisco met lemon juice en een ei, in de blender. En ja het smaakt nog lekker ook! Vind het echt heel leuk om allemaal mensen vanover de hele wereld te leren kennen die ook allemaal alleen aan het reizen zijn!  Mijn weekendje Lima werd afgesloten met Ajax die de koppositie van PSV overnam, beter kan niet natuurlijk!! :)

Maandag zouden we om 8 uur naar Cusco vliegen, maar helaas ging dat niet zo makkelijk als we gedacht hadden. We kwamen rond 6 uur aan en zagen enorme rijen staan. Het bleek dat Cusco airport geen vluchten kon ontvangen, omdat er een kapot vliegtuig op de landingsbaan stond. Wij vlogen met Peruvian airlines, en echt ik raad iedereen aan om NOOIT daarmee te vliegen! Wat een dag hebben wij gehad! We moesten een tijd wachten maar kregen toen een ticket voor een bepaalde vlucht, en als die zou gaan (dat zou die maandag nog zijn maar niemand wist hoe laat) mochten we daarmee mee, ook mijn tas werd ingecheckt in die vlucht. Het werd 10 uur, 12 uur, 2 uur en 3 uur en ondertussen waren alle vluchten naar Cusco weer opgepakt behalve die van ons. Het meest frustrerende was nog dat we wel met andere vluchten mee haddden gekunt, alleen dat mijn bagage dus pas met die ene vlucht mee zou gaan en ik wilde niet zonder mijn backpack in Cusco staan. Om 5 uur kregen we dan te horen wat we eigenlijk stiekem al verwacht hadden, we zouden vandaag niet meer vliegen.. Ondertussen hadden we de hele dag niets van compensatie van de maatschappij gekregen, geen eten of drinken, geen excuses of informatie.. Toen die vlucht geannuleerd werd brak de hel los natuurlijk. Long story short: Om 6 uur had ik mijn bagage terug, om 7 uur hadden we een nieuw ticket voor een vlucht om 4 uur de volgende morgen en om 8 uur zaten we in een taxi op weg naar een hotel wat dan weer wel vergoed werd door de maatschappij. Dit was het enige positieve van die dag, we zijn verder echt niet goed behandeld en het was echt een grote chaos. Ik was zo ontzettend blij met Andy die dag! Haar Mexicaanse temperament komt dan naar boven en ze stond overal vooraan en bleef doorzeuren tot we alles kregen wat we wilden. Ondertussen bleef ik lekker bij de tassen zitten en volgde ik af en toe wat bevelen van Andy op. Na 14 uur op het vliegveld kwamen we in het 4 sterren hotel aan (!!) waar we ook eten kregen en mochten "slapen". Om 2 moesten we weer naar het vliegveld dus ik heb 2 uur geslapen, maar stiekem was het toch wel heel fijn om even in een luxe hotel te zijn met gratis eten en een heerlijk bed!! Hebben er achteraf ook wel om moeten lachen, maar omdat Andy maar een week in Peru is, was het wel heel erg zonde van de dag. Ondertussen typ ik dit verhaal vanuit het hostel in Cusco en zijn we dus eindelijk aangekomen!  Ik ga zo cuy eten (cavia, iets typisch van hier), dus ik ben heel benieuwd! Morgen gaan we een tour doen waarbij we donderdag naar Machu Picchu gaan waar ik echt onwijs veel zin in heb!! Heb nog maar een klein deel van Cusco gezien maar het lijkt me echt nu al veel leuker dan Lima! Het ligt op 3000m hoogte en is omringd door bergen. Ik heb net serieus al een vrouw met een Lama aan een lijntje zien lopen op straat, dus de eerste lama is al gespot!!!

Ben al meer dan 3 weken weg en de tijd vliegt echt! Heb het onwijs naar mijn zin, het is heerlijk om zelf te kunnen bepalen wat je wil doen, zien, eten en hoeveel geld je uitgeeft. Ik heb al zoveel gave dingen gezien en mensen ontmoet, en dat gaat alleen nog maar meer worden! Over minder dan 6 weken komt Jesper ook al naar Chili dus dat begint ook al aardig op te schieten!

1. Mario:
    23 maart 2016
    Veel plezier in Zuid-Amerika!!! Genieten.