Herenigd met Cornelis 2.0

6 juni 2016 - Buenos Aires, Argentinië

26 mei was het dan zover, en waren Cornelis 1.0 en 2.0 weer herenigd!! Demi landde om 7 uur in Buenos Aires! Dat vliegveld ligt trouwens belachelijk ver weg van de stad, 40 kilometer. Een taxi kost 30 euro en er gaat wel een shuttle bus maar ik moest al heel vroeg vertrekken, en ik had gehoord en gelezen dat het gebied rondom het busstation in de nacht en vroeg in de ochtend niet de meest prettige plek van Buenos Aires is. Het was echt heerlijk om Deem weer te zien en zoals verwacht hadden we genoeg bij te praten na 3 maanden!

Ons hostel bevond zich in de wijk "Palermo Soho", een van de veiligere wijken en populair bij toeristen. Het zag er eigenlijk helemaal niet stads uit, brede straten vol met mooie bomen, exclusieve boetiekjes en veel restaurantjes en barretjes, waar je snachts makkelijk veilig over straat kon gaan! Omdat we een week in dezelfde stad hadden was het heel fijn dat we elke dag op ons gemakje iets konden gaan doen en een wijk konden gaan bezoeken, en niet veel dingen in een dag hoefde te proppen. Donderdagmiddag zijn we gelijk naar "La Bombonera" gegaan, het stadion van Boca Juniors, een van Buenos Aires vele prof voetbal clubs. De stad is echt heel groot en het duurde bijna een uur voor we met de bus in de wijk La Boca waren. Die wijk was gelijk heel anders, ze hadden ons al gezegd dat we wel beter weg konden zijn als het donker begon te worden. We merkten meteen dat het daar veel viezer was, veel mensen op straat en voelden ons niet helemaal op ons gemak haha. We hebben een stadion tour gedaan, super leuk, al baal ik nog steeds heel erg dat ik net te laat in Buenos Aires was om een wedstrijd te bezoeken want die fans in Argentinie zijn echt helemaal loco haha! Vlakbij het stadion ligt het gebied "caminito", een paar super leuke straten met allemaal gekleurde huisjes en winkeltjes, terrasjes, veel beelden van Maradona, en veel tango op straat! Het was daar gelijk zo anders als in Palermo Soho!

Vrijdag zijn we een free walking tour in het microcentrum gaan doen, een beetje het hart van Buenos Aires. Het regende best wel dus we waren de enige twee. Zoals bij alle walking tours hebben we weer een hoop leuke dingen gezien en gehoord over de stad. Zelfs de kapsalon waar de huidige paus vroeger altijd naar de kapper ging, jaja dat kunnen niet veel mensen zeggen! Ook had ik Demi ondertussen aan een empanada verslaving geholpen :) Ze komen als ik de Argentijnen moet geloven ook oorspronkelijk uit Argentinië en zijn hier ook de beste die ik gehad heb! Beter dan die gefrituurde troep uit Peru en Bolivia haha! Die avond waren we uitgenodigd voor de verjaardag van Sebi, die ik dus ken van mijn tijd in Dublin. Ik kan me erover blijven verbazen, maar de feestjes hier beginnen om half 1(!!!!!) en daarna gaan ze rond 4 uur naar de club! Het domste is nog dat iedereen het belachelijk vindt haha, maar toch is het niet normaal om eerder dan 12 uur te beginnen met predrinks haha!! We hebben een super leuke avond gehad, Argentijnen vind ik echt vriendelijke mensen, en de meiden zijn allemaal zo mooi en stijlvol haha dat is niet normaal! We gingen ook nog naar een club waar Sebi een deel afgehuurd had voor ons allemaal, met gratis drank (en bier, demi en ik zijn niet gemaakt voor chique clubs haha). Echt een hele leuke avond gehad! Omdat we om 7 uur in bed lagen en het zaterdag wederom regende hebben we die dag niet veel uitgespookt behalve de champions league finale gaan kijken in een mega sports bar.

Zondag was het weer nog treuriger maar hebben we ons prima vermaakt met bijkletsen, kaarten en wijn en rum drinken haha, wat eigenlijk ook heel leuk is na 3 maanden zonder elkaar! Savonds zijn we naar een heel tof restaurant geweest om eindelijk onze eerste Argentijnse "beef de chorizo" te eten! Dit restaurant was me aangeraden door een stel in Mendoza, en het was echt super! Tijdens het wachten op een tafeltje kregen we een dekentje en gratis soep en brood, en daarna hebben we onder het genot van een heerlijke fles wijn genoten van de beste biefstuk ever!! Er zit al zoveel smaak aan dat vlees dat er verder geen saus oid bij geserveerd wordt. Het water loopt me nu alweer in de mond als ik eraan terugdenk haha!

Maandag had ik last van een enorme kater haha en zijn we lekker door de stad gaan lopen, de parken waar we heen wilden waren of gesloten of belachelijk duur om binnen te komen, maar het weer was een stuk beter en we zagen weer een ander deel van de stad dus eigenlijk was dat een hele fijne dag! In de avond zijn we naar een show geweest van een grote professionele percussie groep die ons aangeraden was.

Dinsdag hebben we de rijke wijk Recoleta bezocht. Grote straten met oude dure huizen en gebouwen, ik vind het zo leuk dat een stad uit zoveel verschillende soorten wijken kan bestaan waar allemaal een totaal andere sfeer heerst! Het hoogtepunt van recoleta is het kerkhof daar. Dit is geen normaal kerkhof met graven, maar allemaal straatjes met tombes die eruit zagen als kleine huisjes, waarin je de kisten gewoon kon zien liggen. Dat was best wel bizar en creepy, want je loopt eigenlijk gewoon door een "dorpje" van overleden mensen.. Sommige tombes waren zo groot en luxe, als je dan bedenkt dat er op de wereld levende mensen in vervallen hutjes van riet leven.. Het was echt heel bijzonder maar na een tijdje werd het toch wel heel creepy haha en zijn we snel gegaan. Dinsdagavond zijn we weer gaan stappen, het slaat echt nergens op maar het wordt gewoon echt pas om 3 uur druk tijdens het uitgaan haha!

Op onze laatste dag hadden we eindelijk geluk met het weer, en was het lekker zonnig de hele dag! We zijn teruggegaan naar La Boca om wat Boca souvenirs aan te schaffen en daarna nog naar Puerto Madera geweest. Deze wijk ligt aan de haven en er stroomt een grote rivier doorheen omringd door hoge mooie gebouwen, gelukkig toch nog even heerlijk van de zon kunnen genieten!! Deze week was weer veel te snel voorbij en het afscheid was wederom niet leuk, maar gelukkig duurde het nu nog maar 1,5 week voordat ik haar weer zou zien!!

Helaas heb ik niet heel veel van Argentinie kunnen zien, maar wat ik heb gezien en ervaren bevalt me zeker wel! Heerlijk eten en drinken, vriendelijke mensen, en een stad als Buenos Aires is er eentje waar ik mezelf helemaal zou zien wonen!! Echt een heerlijke stad, welvarend, met veel verschillende soorten wijken waar altijd iets te beleven is.

Wel zijn er echt wat rare dingen zoals het feit dat je elke keer 5/6 euro aan charges betaalt als je moet pinnen en maar 2000 pesos per dag kunt pinnen waardoor je dus bakken met geld (ja voor een backpacker is dat veel) eigenlijk gewoon weggooit. Ook verkopen ze hier geen Apple maar loopt wel heel Argentinie met een iPhone (die ze in Amerika moeten gaan halen), is online shoppen vanuit de States niet mogelijk en verandert de peso ongeveer elke dag van waarde haha. Wat dat betreft het land met de meest vreemde regels waar ik ben geweest! Wel hebben ze sinds een aantal
maanden een nieuwe president waardoor het er allemaal een stuk rooskleuriger uitziet nu geloof ik! Op dit moment zit ik nu sinds gisteren in het appartement van de vader van Sebi, prachtig groot appartement op de 20e verdieping met uitzicht over de hele stad, een heerlijke regendouche en zelfs bedienden die al het eten voor me klaarzetten en opruimen. Waarbij ik mezelf heel erg ongemakkelijk voel maar toch, ook een manier om 3,5 maanden backpacken af te sluiten haha! Morgen om 12 uur lokale tijd vlieg in naar Madrid om nog 4 dagen daar door te brengen (waarvan 3 met mama) en dan is het zondag alweer tijd om terug naar Nederland te gaan!

1. Mario:
    6 juni 2016
    Welkom terug Iris, we zitten met smart op je te wachten!!!!
  2. Nina:
    7 juni 2016
    Wat Mario zegt, kan ons niet snel genoeg gaan!