Hoogtepunt tot nu toe: Tour naar de Zoutvlakte en Lagunas!

29 april 2016 - Santiago, Chili

Hola allemaal!

Zoals ik al had verwacht en gehoopt was afgelopen weekend wel een verslagje op zichzelf waard. Want wat was het fantastisch!!! Ik kwam vrijdag rond 2 uur in Uyuni gegaan en ben toen meteen een tour gaan boeken. Alle kantoortjes bieden eigenlijk dezelfde tour aan en dan moet je een beetje geluk hebben met de prijs. De volgende ochtend stond ik keurig om half 11 bij dat kantoortje te wachten, toen die nog op slot was kreeg ik het toch wel een beetje benauwd haha.. Je weet maar nooit in Bolivia! Maar 20 minuten later stopte er een jeep waar ik in mee mocht haha! Compleet andere mensen dan er tegen mij gezegd was, die ook allemaal weer met een ander bedrijf geboekt hadden haha! Uiteindelijk kom je gewoon in een jeep terecht waar nog plek is haha maargoed, ik zat iig en had een super leuke groep merkte ik gelijk!! Twee Duitse meisjes, een stel uit Australie maar die oorspronkelijk allebei uit India kwamen en een stel (Spaans en Italiaans) die in Ecuador woonde dus was een hele leuke mix haha! Onze gids leek ook betrouwbaar dus pakte allemaal helemaal goed uit!

Eerst gingen we naar een oud "trein kerkhof" met de oudste treinen van Bolivia, en daarna eindelijk naar de Zoutvlakte!!! En het was echt nog bijzonderder dan ik verwacht had! De hele vlakte is 12000 vierkante kilometers groot haha. De lucht is zo fel en blauw en dat steekt zo mooi af tegen die compleet witte vlakte! Echt bizar dat dat allemaal gewoon zout is! Als het heeft geregend schijnt het nog mooier te zijn want dan weerspiegelt! We mochten daar heel lang blijven, leuke foto's maken (je kunt veel grappige dingen met perspectief doen) en heb mijn ogen echt uitgekeken! Echt compleet anders van andere dingen die ik al gezien heb in mijn leven haha. Na onze tijd op deze zoutvlaktes reden we aan het eind van de middag richting ons eerste hostel. Dit was een zout hotel, alles gemaakt en gebaseerd op zout haha! We waren er al op voorbereid dat het in de nacht heel koud kon worden dus hebben lekker wat flessen wijn gehaald! We kregen daar weer eten en hebben gezellig zitten kletsen en drinken, echt heel erg veel geluk gehad met deze groep!! Met zoveel verschillende culturen is het natuurlijk al heel snel interessant, maar het waren allemaal zilke leuke open mensen!

Met 3 dekens en een trui over mijn shirt ben ik de nacht doorgekomen en vertrokken we de volgende ochtend rond 8 uur weer. Even een flesje rum en wat wijn inslaan want de tweede nacht zou blijkbaar nog veel kouder worden haha! Die tweede dag hebben we heel veel lagunas gezien, dat zijn eigenlijk hele kleine ondiepe meren en de lagunas die wij allemaal gezien hebben zaten vol met flamingo's!! Zo gaaf om te zien!! Ook als we gewoon in de jeep aan het rijden waren keek ik continu mijn ogen uit, de omgeving met alle prachtige bergen en de woestijn was echt gaaf. Wel was jet echt heel erg koud overal dat was ik niet meer gewend haha. Onze laatste stop was Laguna Colorada die half rood van kleur is en die blijkbaar door de dag heen van kleur verandert. Dat was zoooo mooi om te zien!! Super mooi omgeven door bergen en vulkanen! Er zaten nu "maar" 5000 flamingo's omdat de rest al op zomervakantie was maar in de zomer kunnen er wel 60000 zitten!! Ons hostel zat recht aan het meer en we hadden een kamer met zijn zevenen, lekker schoolkamp gevoel! Het was echt onwijs koud daar haha en natuurlijk geen verwarming of douche aanwezig. De wijn en de rum kwam dan ook erg goed van pas en we hadden wederom een hele leuke avond! We waren ook veruit de leukste groep van allemaal al vonden andere groepjes die om 9 gingen slapen dat niet zo volgens mij (pussy's). De volgende ochtend ging om 04:00 de wekker en vertrokken we om 5 uur voor het laatste stukje! Rond half 7 kwamen we bij de hotsprings, een natuurlijk bad aan de rand van een kleine plas van ongeveer 35 graden waar we een klein uurtje in mochten vertoeven. Na korte twijfel omdat het zooo koud was en ik weinig zin had om in bikini te gaan toch maar besloten om het wel te doen, gelukkig maar! Het was zo heerlijk warm en langzaam vloeide alle kou van de afgelopen 24 uur mijn lichaam uit haha! Was ook stiekem wel heel tof zo in de open lucht met de opkomende zon! Daarna reden we nog een paar uur door de prachtige omgeving en een aantal meren voor we bij de grens met Chili aankwamen. Wauw wat een fantastische omgeving heb ik gezien die dagen!! Slapen in de jeep kon gewoon niet omdat er te veel te zien was buiten!! De grens was gewoon een verzamelplaats van busjes midden op een vlakte tussen de bergen en een klein kantoortje waar je je stempel moest halen om Bolivia te verlaten! Na het afscheid van de groep werd ik met een busje naar San Pedro de Atacama gebracht!

Wat een verschil met Bolivia zeg haha!! We reden de weg op en die waren gelijk zoooo goed, alsof je van Belgie Nederland inrijdt zeg maar haha! De chauffeur was ook zo vriendelijk en hielp iedereen heel goed bij de paspoort en tas controle in San Pedro. San Pedro is een klein dorpje in de Atacama woestijn dus waar eigenlijk alleen maar toeristen kantoren, hostels en restaurantjes zijn haha! Maar ik vond het er meteen super fijn! Mensen zijn hier aardiger en alles is zooooveeel beter geregeld! Ook merkte ik gelijk dat die typische cultuur die in Peru en Bolivia verdwenen was en het meteen veel minder arm en beter ontwikkeld was allemaal. Het is hier ook weer heerlijk weer en ik zit in een fijn rustig hostel, douchen na 3 dagen was ook wel weer fijn haha. Kreeg ook het beste ontbijt sinds maanden, VERSE broodjes, kipfilet en boterhamworst, een eigen potje dulce de leche!! Heerlijk na 2 maanden vooral taaie broodjes met jam en boter!

Dinsdag heb ik een tour de woestijn in gedaan naar de Valle de la Luna (omdat het landschap op die van de maan lijkt) en andere hele mooie punten. Dit was ook echt weer prachtig, een hele andere omgeving weer maar zo mooi en spectaculair!! Hebben hier ook de zonsondergang gezien, heel tof! Woensdag bestond voor mij uit een dagje in de zon chillen en om 19:00 neem ik een bus naar La Serena! Dit schreef ik dus op woensdagochtend, helaas verliep dat allemaal iets anders dan gepland zoals jullie hebben kunnen zien op Facebook maar daar ga ik in deze positieve blog geen woorden aan vuil maken haha!