Goodbye Chili, last stop: Argentina!!

3 juni 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Vandaag ben ik met de bus in Buenos Aires aangekomen, mijn laatste stop in Zuid-Amerika alweer! En stiekem ben ik aan het wachten tot het morgenvroeg is want om 7 uur komt Demi aan voor een weekje Buenos Aires!!!

Ik weet niet wat het is met Chili en mij haha, maar nog geen uur nadat ik Jesper had weggebracht naar het vliegveld is mijn telefoon uit mijn jaszak gestolen. Gelukkig kan dat wel verzekerd worden en heb ik ook al een nieuwe, maar moet eerlijk zeggen dat ik het toen eventjes niet meer zag zitten haha. Voor de 2e keer in 1 maand tijd, en had natuurlijk ook net Jesper weggebracht. Gelukkig zou ik al 2 nachtjes bij Pia blijven (waar ik ook gebleven ben na diefstal numero uno) voor ik donderdag de bus naar Mendoza zou nemen. Dit was nu wel extra fijn haha! Heb in Santiago voor even gerelaxed en mezelf weer bij elkaar gepakt, want het zou zonde zijn als ik van die laatste paar weken in Argentinie niks meer zou maken natuurlijk! Helaas ging mijn plan om donderdag naar Mendoza te gaan niet door, want het formulier dat ik nodig had van de politie was vrijdagochtend pas klaar, en die had ik natuurlijk wel nodig voor mijn verzekering! Mijn verblijf mij Pia dus maar weer verlengd haha, wat ben ik haar eeuwig dankbaar zeg! Heb nog een paar dagen van Santiago genoten, wat met Pia en haar vriendinnen gedronken en zaterdag nam ik dan toch de bus naar Mendoza! Dat was ook nog spannend want de grens ligt midden in de Andes, en in deze tijd van het jaar is de grens heel vaak gesloten door sneeuwval. De week ervoor was hij nog heel vaak gesloten geweest! En zoals de meeste mensen wel weten kan ik me echt enorm drukmaken om zulke dingen. Gelukkig was er die dag niks aan de hand! Yessika (de mama van Pia die me toen in de bus zo heeft opgevangen) heeft me persoonlijk de bus in gebracht en is blijven zwaaien totdat de bus weg was haha! Wat een lieve mensen!

Bij de grens duurde het ontzettend lang, we hebben er ruim 3 uur doorgebracht.. Gelukkig was het geen probleem dat ik een nieuw paspoort had zonder stempels en dit ging allemaal soepel. De busreis was verrassend aangenaam door de prachtige Andes heen! Om half 8 in de avond kwam ik in Mendoza aan! Voor het eerst sinds een maand weer echt op mezelf en in een hostel haha! Maar dat was zoals verwacht al weer heel snel normaal! Ik vond Mendoza echt een hele leuke stad! Redelijk rustig, en het bestond grotendeels uit brede straten met aan allebei de kanten grote bomen die zo een beetje schuin over de weg hingen, en door de herfst hadden die allemaal zulke mooie kleurtjes en ik vind herfstkleuren en al die blaadjes op de grond echt heerlijk haha! Ook was het blijkbaar zondag voor het eerst sinds weken weer zonnig en droog, waardoor het nog lekkerder was om buiten te zijn! Zondag ben ik een beetje rond gaan dwalen, maar zoals in Santiago was eigenlijk alles gesloten op zondag. Mendoza staat vooral bekend om het feit dat het de bekendste/beste wijnregio van Zuid-Amerika is. Daarom heb ik maandagmiddag een tour gedaan die ons naar 3 verschillende wijngaarden bracht, en een plek waar ze olfijolie maakten. Normaal is Mendoza een heel droog gebied, het water is meestal vooral sneeuw dat vanuit de Andes aan komt stromen. In Chili had ik al geleerd dat de wijnen in Argentinie wat fruitiger zijn, in Argentinie is meer zon, meer zon is meer suiker en meer suiker zorgt uiteraard voor een iets zoetere en fruitigere smaak. Malbec is de populairste rode wijnsoort hier, doordat het gebied tussen Mendoza en de Andes binnen een paar uur van heel laag naar 2000m hoogte gaat, kunnen er talloze verschillende soorten Malbecs geproduceerd worden. Die hebben allemaal net een iets andere smaak omdat de druiven bijvoorbeeld net iets meer zon krijgen, of iets meer sneeuwwater krijgen etc. We hebben een commerciele, een traditionele familie wijngaard die organische wijnen produceerde bezocht, en de laatste was een immens mooi complex met allerlei zieke gebouwen, waar de familie zelf ook nog woonde. Veel wijntjes geproefd, rood wit en met bubbels, heel lekker allemaal weer!! Toch ben ik echt intens verliefd geworden op de Chileense wijnen hahaha, vooral omdat deze zo een sterke smaak hebben en totaal niet fruitig zijn, en omdat ik echt niet van zoete drankjes houd zijn dat echt mijn favorieten! Ook wel grappig want in Chili hoorde ik dus dat de Chileense wijnen echt veel beter zijn maar in Argentinie hoor ik uiteraard precies het tegenovergestelde haha. Helaas is Mendoza door dat gedoe met de politie mijn enige stop buiten Buenos Aires in Argentinie, zal ik toch nog een keertje terug moeten! Dinsdagavond heb ik een nachtbus naar Buenos Aires genomen en daar ben ik vamorgen om 11 uur gearriveerd! Heel de nacht mijn tas stevig vastgehouden omdat ik zo bang was dat hij weer gestolen zou worden haha, maar gelukkig verliep de reis vlekkenloos. Toen ik ´s ochtends mijn ogen open deed schrok ik een beetje haha want het leek net of we in Nederland over de snelweg reden. Helemaal plat, en weilanden met bomen en koeien haha! Een vriend van me uit mijn Dublin tijd die uit Buenos Aires komt heeft me opgehaald en naar het hostel gebracht, nu is het wachten tot Demi morgenochtend aankomt om een weekje hier met mij door te brengen!!

1. Mario:
    4 juni 2016
    Mooi Iris, geniet nog even van je laatste dagen in Zuid-Amerika.
    Ik zie je weer gauw!!!
    xxxx