Vriendlief op bezoek!!

19 mei 2016 - Santiago, Chili

Hola allemaal!

Wat gaan dingen waar je naar uitkijkt toch altijd veel te snel voorbij.. Zo lang ernaar uitgekeken dat Jesper kwam en nu is hij alweer in Nederland! Maar het waren twee geweldige weken en dat wil ik natuurlijk graag delen! Zal een lang verslagje zijn, maar toch!

Woensdagochtend op 4 mei arriveerde hij eindelijk in Santiago! We hadden een heel chill appartement in het midden van een hele leuke wat oudere wijk, waar we tm vrijdagochtend gebleven zijn! We hebben heeeeerlijk gegeten (wat een genot om na 2 maanden weer een heerlijk diner in een leuk restaurant te hebben) en natuurlijk onze eerste Chileense wijnen gedronken! En ook een hoop piscos wat mij weer een kater bezorgde (2 maanden nergens last van gehad..) Behalve eten, drinken en een beetje rondslenteren hebben we niet veel uitgespookt in Santiago maar dat was juist heerlijk!

Vrijdagochtend namen we de bus naar Valparaiso, een stad 1,5 uur van Santiago vandaan dat aan de kust ligt. Wat een aparte maar geweldige stad is dat zeg!! Het is eigenlijk een grote tering zooi maar overal, en dan ook echt overal vind je graffiti en andere kunst zoals mozaïek. Dat ziet er zo bijzonder uit! Daarnaast bestaat Valparaiso ook uit 3 lage straten aan de zee maar verder uit 42(!!!) verschillende heuvels, met allemaal gekleurde huisjes, allemaal in een andere stijl en elke straat vol met prachtige graffiti tekeningen! Eigenlijk super random allemaal maar je kijkt de hele dag je oven uit. We hebben vrijdags een free walking Tour gedaan en die zijn altijd zo leuk! Je ziet dan de leukste plekjes en hoort er meteen interessante verhalen bij! Valparaiso was eigenlijk bedoeld als de haven van Santiago, en niet als stad, maar op een gegeven moment gingen er toch zoveel mensen wonen dat het tot een stad uitgegroeid is, vandaar dat de huizen en de straten zo verschillend en rommelig zijn. Zaterdags zijn we naar een wijngaard geweest. Het was niet echt het seizoen dus opzich was er weinig te zien van het proces zelf, maar we mochten wel heel veel proeven en dat is toch eigenlijk wel het leukste onderdeel van de tour :) Wat zijn die Chileense wijnen heerlijk!!! Ben er wel door verwend geraakt denk ik haha, ik weet nu ook zelfs welke soort rode wijn ik het lekkerst vind en hoe verschillend ze smaken, die jumbo huiswijnen zullen er voortaan wat minder goed ingaan hahaha! Het was ook heerlijk weer in Valparaiso, ondanks dat het herfst is in Chili was het gewoon bijna 20 graden. Zondag gingen we terug naar Santiago en hebben we daar een nachtbus naar Pucon genomen, na een fantastisch weekendje genieten in Valparaiso. Ook hebben we, waar
Pia me al voor gewaarschuwd had, een mini aardbeving meegemaakt. We werden er smorgens allebei wakker van en lazen daarna op Google dat er echt eentje was geweest in Valparaiso, kunnen we toch mooi weer zeggen dat we een aardbeving overleefd hebben!

Pucon ligt 950km ten zuiden van Santiago. Wat een wereld van verschil haha! Het plaatsje heeft een compleet Duitse/Oostenrijkse uitstraling, we hadden al gehoord dat dit op veel plekken het geval was maar het bleef toch heel apart om mee te maken haha. We vonden Pucon allebei geweldig, zo rustig, het zag er zo leuk uit, en we hadden daar een hostel recht aan het meer waar we 3 nachten in een boomhut geslapen hebben!!! Romantischer kan niet toch :) Pucon staat bekend om de vele activiteiten die er te doen zijn. We hebben flink wat wandeltochten gedaan en heel wat kilometers afgelegd, zoals in het Huerquehue national park, waar we zulke mooie bossen en meren gezien hebben! Ook was de zonsondergang boven het meer met op de achtergrond de nog actieve Villarrica vulkaan zeker de moeite waard! Woensdag hebben we een hele middag doorgebracht in een prachtig "natural hot springs" park, in dat gebied had je 20 natuurlijke warmte baden van verschillende temperaturen (van 9 tot 44 graden) omgeven door watervallen, bossen en canyons. Beter relaxen kon niet!!

Ondertussen hadden we van andere mensen gehoord dat Chiloe island (waar we een weekend door zouden brengen, er zou daar een prachtig nationaal park zijn, pinguïns en allemaal traditionele huisjes) "dicht" was vanwege de stakingen van de vissers. De wegen waren geblokkeerd en dus was het onmogelijk om daar te komen. We zouden een nachtje in Puerto Varas (4 uur ten zuiden van Pucon) blijven en dan doorgaan maar zijn dus uiteindelijk daar 2 nachtjes gebleven. Ook dit leek net weer een Oostenrijks wintersport dorpje aan een enorm meer (stiekem vonden we het super leuk allebei) en er waren echt heel veel leuke restaurantjes en cafeetjes. Jesper heeft zoals verwacht ook een verslaving aan dulce de leche opgelopen, damn wat is dat spul lekker haha en het smaakt echt overal bij! Donderdag hebben we een beetje rustig aan gedaan en vrijdag besloten we te gaan mountainbiken. Er waren 2 opties voor routes: links om het meer naar Frutillar wat 30km was maar wel over moeilijke wegen en heuvels, of rechts om het meer naar een ander plaatsje wat 45km was maar wel een stuk makkelijker. We besloten om naar Frutillar te gaan en jeetje wat hebben wij afgezien haha! Op het begin toen de bergen gelijk begonnen zag ik het al niet meer zitten maar hoe meer afdalingen hoe leuker het werd :) ook fietsten we vaak langs het meer waar Puerto Varas aan grenst en was de omgeving zo mooi!!! Ik had mijn navigatie aangezet maar na ruim 30km fietsen kwamen we in Frutillar "alto" (hoog) terecht, waar werkelijk niks te beleven was. Enorme teleurstelling na 2,5 uur compleet afzien haha.. Maar na wat rondvragen bleek het in Frutillar "bajo" te doen te zijn (laag) wat aan het "strand" ligt. We wilden bijna opgeven omdat we ook nog de fietsen optijd terug moesten brengen maar gelukkig kwamen we net toen op de juiste plek aan! Super leuk centrum aan een soort van strand met een heerlijk sfeertje (wel Duits weer, haha, zoveel Duitse invloeden in Zuid Chili) en een hoop leuke tentjes. Na een snelle lunch en wat foto's weer de fietsen op en weer ruim
30km terug, deze keer de hele weg langs het meer. Af en toe ontzettend zwaar en lopend met onze fietsen de heuvels op, maar wat een uitzichten en wat een heerlijk gevoel toen we om 2 voor 5 (net optijd!) met 65km in de benen de fietsen optijd terug brachten!! Wat waren we trots haha (en wat konden we allebei een dag niet lopen van de pijn..) Zondagavond namen we de nachtbus terug naar Santiago.

Ookal had ik al regelmatig gehoord dat Santiago niet zoveel aan was, vonden Jesper en ik het er allebei geweldig! We hebben nog lekker wat andere wijkjes bezocht, natuurlijk weer veel gegeten en gedronken en ontzettend genoten van de laatste daagjes. Je hebt in Santiago veel verschillende soorten buurten, van rustigere oudere buurten met mooie oude gebouwen en straatjes tot "Las Condes" waar heel veel bedrijven zitten en wat bestaat uit brede straten met palmbomen en heel veel hoge mooie en luxe gebouwen. Ik voel me echt geweldig op mijn gemak in Santiago!

Toen we zaterdag op zondag nacht in de bus zaten was de tijd van onze telefoons ineens een uur terug gegaan. Ik had doodleuk gezegd dat dat gewoon fout was en de tijd weer teruggezet.
Dinsdagochtend kwamen we om 9 uur bij het consulaat aan om mijn paspoort op te halen en vertelde de bewaker ons dat het nog maar 8 uur was. Na een discussie waarbij ik bleef volhouden dat het 9 uur was en hem telkens mijn horloge liet zien bleek dus dat de klok die zaterdag een uur teruggezet was en dat Jesper en ik daar twee dagen lang geen benul van hebben gehad hahaha! Toen vielen een paar kleine dingen wel op zijn plek haha, het was ineens veel eerder licht smorgens en de gastvrouw van ons appartement leek zondagochtend al zo geïrriteerd dat we er zo vroeg waren.. Uiteindelijk dus een uur later mijn paspoort opgehaald dus klaar om naar Argentinië te gaan! Smiddags heb ik Jesper naar het vliegveld gebracht wat natuurlijk helemaal niet leuk was.. Gelukkig ben ik nu over ruim 3 weken alweer terug in Nederland dus het is niet zo lang deze keer!

En het ergste was nog dat op de terugweg richting het centrum mijn telefoon in de metro gestolen is!!! Ik heb alweer een nieuwe dus dat is geregeld, maar begin het wel een beetje beu te worden haha. Ook is vrijdag pas mijn aangifte helemaal klaar waar ik wel op moet wachten, dus kan ik zaterdag pas naar Mendoza (Argentinië) terwijl ik eigenlijk al een busticket had voor vandaag.. Gelukkig kan ik weer bij Pia blijven (waar ik voor Jesper kwam ook was) maar toch, een heel prettig gevoel geeft het allemaal niet haha.

Maar dit mag de pret van de afgelopen twee weken natuurlijk niet drukken! Het drukke Santiago en Valparaiso waren zo een wereld van verschil met het rustige en vriendelijke zuiden van Chili! Wat ook echt opvalt zijn de ontelbare straathonden hier. Dit zijn allemaal grote honden, maar ze zien er allemaal zo gezond en gelukkig uit en zijn ook allemaal heel lief en vriendelijk! Ook al zeiden veel mensen al dat ze Chili niet zo vonden (minder Zuid-Amerikaans en duurder dan bijvoorbeeld Bolivia en Peru) vind ik het een fantastisch land. Je vindt er inderdaad niet die traditionele kleding, typische mensen en andere bijzondere regels en gebruiken zoals je dat in Peru en Bolivia wel had, en het is een veel rijker land. Maar ik vind het na 2 maanden juist stiekem heerlijk om ergens te zijn waar het goed geregeld is haha en de mensen ook ontzettend vriendelijk zijn allemaal!  Zelfs nu ik al twee keer bestolen ben. Hopelijk kan ik zaterdag naar Mendoza zodat ik daar nog 2 dagen door kan brengen! Daarna moet ik dinsdag een nachtbus naar Buenos Aires nemen want donderdagochtend heel vroeg komt Demi aan voor een week!!!! Daar kijk ik nog wel heel erg naar uit! Ze blijft tot 2 juni en 7 juni vlieg ik naar Madrid. Daar komt mama nog langs voor 3 dagen en dan land ik 12 juni om half 10 in Charleroi en zit het erop! Eerst nog een paar laatste weekjes genieten en toch een klein beetje meemaken hoe alles er in Argentinië aan toe gaat!

1. Jesper:
    19 mei 2016
    Wat hebben we genoten samen he! Dit waren echt de twee beste weken uit m'n leven! Er zijn niet genoeg woorden voor hoe geweldig dit was! We kunnen er wel een boek over schrijven haha