Bolivia!

12 april 2016 - Copacabana, Bolivia

Op het moment van schrijven zit ik in de bus op naar mijn derde bestemming in Bolivia alweer! De tijd gaat zo snel en heb al ontzettend veel gezien! Ik vond Puno niet zo fantastisch en hoorde dat de Boliviaanse kant van het Titicaca meer veel mooier is dus heb ik al vrij snel de bus naar Copacabana genomen; een plaatsje aan het meer net over de grens! Copacabana is een heel klein plaatsje met ongeveer 3 grote straten, maar door de ligging direct aan het meer vond ik het net een Spaans kust plaatsje! Op maandag heb ik Isla del Sol bezocht; een eiland op 2 uur varen van Copacabana waar ook weer een hele geschiedenis van de Inkas achter zit! In de boot leerde ik een leuk groepje kennen en daarmee zijn we van noord naar zuid gelopen in ongeveer 4,5 uur tijd. Prachtige uitzichten, het meer was zo blauw als de Middellandse zee, en ook een hele gezellige dag gehad!

De dag daarna ging ik naar La Paz, die busreis had weer een leuke verrassing in petto. Na een uurtje stopte we ineens bij het water, iedereen moest de bus uit en met een klein wiebelig bootje die bijna omver kiepte naar de overkant. De bus werd op een vlot door twee mannen met bamboestokken als pendels naar de overkant gebracht wat allemaal maar weer net goed ging. Iedereen was weer net zo versteld als ik, maar ook wel weer een heel grappig voorbeeld van hoe het er af en toe aan toe gaat. Ik had al een kamer in het Loki hostel geboekt, maar mijn friends van Isla del Sol gingen naar Wild Rover dus besloot ik daarheen te gaan om te gaan feesten. Tevergeefs, wat het aller ziekste feest hostel van Zuid-Amerika bleek te zijn had nu heel veel last van politie invallen en drugs controles, en ze lieten absoluut geen bezoekers binnen en de bar ging dicht om 10 uur. Toen is iedereen naar Loki gekomen wat ook erg gezellig was! De dag daarna ben ik maar naar Wild Rover verhuisd, maar heb ik 2 dagen alleen maar in de bar doorgebracht met champions league en bier, zoals iedereen daar doet. Ik was er al voor gewaarschuwd, maar het gaat dus echt zo als je in die party hostels verblijft haha! Nou is er natuurlijk niks mis met voetbal en bier, integendeel, maar ik vergat bijna dat ik in Bolivia zat haha! Voelde net alsof ik Ierland of Engeland zat, stroomde ook nog eens vol met Engelsen dus op vrijdag had ik er wel genoeg van en besloot ik te verkassen. Bolivia is het land waar ik geld wil gaan besparen haha en dat lukt zo niet echt! Hele leuke dagen gehad en leuke mensen leren kennen maar na 3 dagen tijd voor iets anders! Ik heb toen wat meer van de stad gezien, en ook een walking tour gedaan die ik altijd erg leuk vind omdat je dan van een leuke jonge gids hele leuke informatie krijgt!  La Paz zelf vind ik geen mooie stad, het is lawaaierig en vies maar er zijn wel ontelbaar veel marktjes die dan weer wel erg leuk zijn! De vrouwen in traditionele kleding blijven ook leuk om te zien. Ook heeft de stad een super mooie ligging om 3600m hoogte tussen de bergen dus het uitzicht is wel fantastisch. Bolivia is wel echt een crazy country, van gevangenissen waar je voor 5000 Bolivianos per maand een luxe 4 sterren cel kunt huren met kabel-tv, bad en Wifi  , de ontelbare drugsproblemen, tot het offeren van baby lama's bij het bouwen van huizen en offeren van mensen(!!!! Daklozen) bij het bouwen van grotere gebouwen! Heb de gekste verhalen gehoord afgelopen week haha.

Ben van vrijdag tm maandag in een ander leuk hostel verbleven, ook met een bar maar daar was het gewoon savonds heel gezellig om te kletsen met mensen en een biertje te drinken. Het hostel hoorde bij een brouwerij; eindelijk lekkere speciaal biertjes en ook nog eens elk avond een gratis biertje! Want damn wat mis ik mijn wekelijkse speciaalbiertjes haha! Leerde in het hostel 3 Nederlanders kennen, twee jongens en een meisje uit de buurt van Utrecht (waarom heb jij Fischer op je Ajax shirt? Haha :)), dus voor de verandering eens met Nederlanders opgetrokken een aantal dagen!!

Zondag ben ik naar mijn allereerste voetbalwedstrijd hier geweest: Bolivar - San José, beide uit La Paz. Echt een shit wedstrijd met de ene na de andere fout en verprutste kans, maar wel een speler van San José die het in de 88e minuut op zijn heupen kreeg en die vanaf de middellijn de bal binnenschiet! 1-2 verlies en dit resulteerde in protesterende zingende fans bij de spelers uitgang en de bus wat altijd leuk is om te zien! De sfeer was niet zo uitbundig en crazy als ik verwacht had, denk dat Bolivia wat dat betreft toch een van de rustigere landen! Maar was natuurlijk toch wel heel leuk om mee te maken hoe het er hier aantoe gaat! Supporters zaten gewoon door elkaar heen en er waren heel veel baby's en kleine kindjes mee haha!

Ik besloot dat ik toch niet genoeg durf had om de Death Road te fietsen wat eigenlijk de main activity is in La Paz (en hoorde vandaag dat er 2 dagen geleden een meisje is overleden! Selfies maken aan de rand van de cliff is niet heel verstandig maar toch) maar omdat ik toch wel iets actiefs wilde gaan ondernemen ben ik vanmorgen gaan paardrijden!! Voetbal en paarden in 2 dagen tijd, couldn't be any happier!! Ik was de enige en ben vanaf een ranch buiten La Paz met de eigenaar van de ranch bijna 3 uur gaan rijden in de meest fantastische omgeving! We zijn helemaal de bergen in gegaan tot 3800m hoogte en hadden echt een prachtig uitzicht over La Paz en over de bergen!! Details over hoe leuk mijn paardje was zal ik jullie besparen! Echt een groot geluksmomentje die hele rit lang, dus ik kan er weer even tegenaan!

Ik zit nu in de bus naar Cochabamba, een plaatsje waar ik tot 3 dagen toe nog niet eens van gehoord had maar wat ongeveer op de route naar Sucre ligt en waar ze een heeeel mooi nationaal park schijnen te hebben! Dat is het voordeel van zoveel mensen spreken, iedere keer krijg je weer nieuwe tips! Ik heb ook nog best veel tijd, als ik 4 mei om 9 uur maar op Santiago airport sta om Jesper op te halen haha!!

Ik heb het echt nog steeds onwijs naar m'n zin en vind dat de 6 weken al heel snel zijn gegaan! Je leert overal super leuke mensen kennen en door wat je ziet in andere landen ga je het leven in Nederland ook maar weer extra waarderen. Het heen en weer pendelen tussen hostels, slapen in verschillende bedden, aankomen en wennen in een nieuwe plek en weer op naar de volgende is al helemaal een gewoonte geworden! En heb tot nu toe ook vind ik zelf de perfecte mix tussen activiteiten en tours, een beetje sight seeing en ouwehoeren en bier drinken Ben nog niet echt ziek geweest of niks engs meegemaakt (afkloppen) dus alles gaat helemaal goed tot nu toe!! Crazy rijdende taxi chauffeurs, getoeter de hele dag, niet kunnen oversteken zonder bijna aangereden te worden, mensen die continu schreeuwen wat ze verkopen van in de busstations tot in de winkels en afdingen op bustickets (zou best grappig zijn als ze bij de Hema buiten zouden gaan staan roepen: ROOKWORSTEN ROOKWORSTEN! Of als je bij de NS balie kon afdingen op je retourtje Amsterdam), het begint allemaal heel normaal te worden. Ook bevalt het niet plannen en per dag wel zien waar ik heen ga en of ik nog langer blijf me wel goed, fijn om te merken dat ik niet doodga als ik niet zes weken van tevoren al mijn bussen en hostels geboekt heb

Ook heb ik ondertussen een terugticket, 7 juni vlieg ik van Buenos Aires naar Madrid en dan komt mama een paar dagen langs en kom ik 12 juni terug! Iiiiietsie korter dan gepland, maar heb goed kunnen bekijken nu wat ik allemaal wil zien ook qua budget en dat gaat makkelijk in die tijd. De tickets worden vanaf dan ook veel duurder dus dit was eigenlijk helemaal prima!!