Gestolen tas en opgevangen in Santiago!

3 mei 2016 - Santiago, Chili

Wat een bizarre week was afgelopen week zeg! Woensdagavond zat ik in de bus van San Pedro naar La Serena. De bus stond nog op het station en mijn rugzak (niet de grote met kleren die lag veilig in het bagageruim) stond naast me op de lege stoel en ik was wat aan het rommelen. Toen kwam er een man voorbij die me wees op het bordje voor me waar op stond dat de tas bovenin het rek moest. Hij was een beetje lomp en ritste mijn tas dicht, terwijl ik er nog spullen uit wilde pakken. Achteraf gezien had hij ook niet hetzelfde pak als de buschauffeurs aan, maar in Bolivia en Peru was het de normaalste zaak van de wereld dat alles er zo aan toe ging, achteraf misschien heel naïef maar alles ging zo snel.. Ik dacht echt dat hij gewoon in de bus werkte en ook de kaartjes controleerde etc.. Toen zei hij dat m'n gordel ook dicht moest en daarna was hij weg. Toen bedacht ik me dat dat wel heel vreemd was allemaal en ik had nog spullen nodig, maar toen ik opstond en mijn tas niet in het rek zag liggen wist ik meteen genoeg.. In die tas zat mijn paspoort, portomonnee met geld en pasjes, gopro, iPad, en een hele hoop persoonlijke dingetjes. Ik raakte zo erg in paniek.. Wist echt niet wat ik nu moest doen zonder spullen.. De buschauffeurs deden een beetje alsof ik dom was en het mijn eigen schuld was, en ik moest snel beslissen en besloot toch de bus in te gaan (hij vertrok bijna zonder me) in een opwelling, achteraf wel de goeie beslissing geweest.. Die man was nergens meer te bekennen. Godzijdank heb ik altijd mijn telefoon in mijn hand haha want die had ik dus nog.

Voor me in de bus zat een vrouw van rond de eind 50 en die begon me gelijk te helpen. Ze zou er de eerste stop uitgaan om een vliegtuig naar Santiago te nemen, maar ze zei me dat ik het beste ook naar Santiago kon gaan (daar zit ook de Nederlandse ambassade voor een nieuw paspoort) en ze zei dat ze me de volgende dag op zou komen halen op het station en ik tot Jesper er was met haar in haar dochters appartement kon blijven.. Ze gaf me geld voor eten en om de reis van La serena naar Santiago (was gelukkig wel dezelfde bus) te betalen.. Wat een contrast om eerst zo bestolen te worden en vervolgens gelijk zo geholpen te worden! De busreis naar santiago was 23 uur!!! En bestond vooral uit bellen met papa, pasjes laten blokkeren en bellen met de ambassade.. Kon het echt niet geloven dat alles weg is, vooral die persoonlijke dingen zoals alle filmpjes op m'n gopro en het boekje met lieve verhaaltjes dat demi voor me verzameld had vond ik heel erg. Die belanden waarschijnlijk ergens in de prullenbak namelijk, maargoed.. Probeerde er niet te veel aan te denken en alles zo snel mogelijk op te lossen!

Donderdag kwam ik om half 6 in Santiago aan en vond het toch wel even heel spannend of Yessika op zou komen dagen.. Man wat een opluchting toen ik haar aan zag komen lopen!! We zijn gelijk naar de politie gegaan om aangifte te doen zodat ik alle papieren voor de verzekering en de ambassade had! Daarna gingen we naar het appartement van haar dochter (Pia) en jeetje wat ben ik goed ontvangen zeg.. Ook nog eens een super leuk appartement in een hoog gebouw met een prachtig uitzicht, een heerlijke slaapkamer met smarttv en een eigen badkamer.. Wat een contrast die afgelopen 24 uur! Kan het nu nog steeds eigenlijk niet geloven wat een geluk ik heb gehad met Yessika en dat ze me zo opgevangen hebben! Normaal gaat ze met een transfer van San Pedro naar Calama airport maar dit was de eerste keer ooit dat ze met de bus ging.. Zo bizar allemaal achteraf haha!

Vrijdag zijn we pasfoto's gaan regelen en toen mijn noodpaspoort aan gaan vragen. Omdat ik zo goed was opgevangen door zulke lieve mensen en ooo nog eens in een heerlijk appartement voelde ik me al een stuk rustiger. Ook had papa via Western Union geld overgemaakt naar Yessika zodat ik sochtends meteen alweer zelf geld had. Ben achteraf maandag nog terug moeten gaan naar de ambassade omdat blijkbaar door systeemproblemen in Nederland een noodpaspoort niet mogelijk is en ik dus toch met spoed een echt paspoort aan moest vragen. Die is maandag pas klaar maar kom met Jesper binnen Chili volgens de ambassade ook wel vooruit met een kopie en bewijs van diefstal, dus over 2 weken voor ik naar Argentinie ga kan ik die gaan ophalen!

Maar wat ben ik ongelofelijk goed opgevangen.. Ze hebben me mee uiteten genomen,  hebben voor me gekookt, ik mag hier in het appartement pakken en doen wat ik wil, hebben me een eigen sleutel gegeven, ik ben mee geweest naar een familie verjaardag haha.. Er zijn echt geen woorden voor om die mensen te bedanken wat zo voor mij gedaan hebben! Weet ook echt niet wat ik anders allemaal had moeten doen haha.. Super dubbel want het is echt heel kut dat ik alles kwijt ben, en dat ik zo bestolen ben, maar aan de andere kunt zit ik hier al dagen in een heerlijk appartement en heb ik zulke lieve mensen leren kennen .. Beetje een dubbel gevoel haha! Heb me vooral vermaakt met Netflix haha want wilde toch even wachten met Santiago verkennen tot Jesper er is! (Over minder dan 24 uur!!!!) die kan gelukkig ook bankpasjes meenemen dus alles komt wel helemaal goed gelukkig! Vind het vooral heel erg dst ik die persoonlijke spullen kwijt ben! Ik vertrek hier zo en ga dan naar het appartement waar ik met Jesper een paar dagen zal blijven! Ik vind santiago heerlijk trouwens, hangt een super sfeertje, het is na Bolivia en Peru ook weer heerlijk om ergens te zijn waar alles op thuis lijkt en goed geregeld is en waar ze in de supermarkt spullen hebben waar ik iets mee kan!!

Al met al is alles dus helemaal goed gekomen. De praktische dingen zijn geregeld en er is gelukkig niks met mij gebeurd! Ik weet nu iig dat zulke dingen dus ook met gemak in Chili kunnen gebeuren en zal vanaf nu nog beter op mijn hoede zijn! En vanaf morgen kan ik gelukkig weer 2 weken lang genieten en herinneringen maken met Jesper!!