Relaxte dagen in Bolivia :)

21 april 2016 - Copacabana, Bolivia

Voordat ik aan mijn tour naar de Zoutvlakte en de Atacama begin die hopelijk wel een verslag op zichzelf waard zal zijn even nog een verslagje van mijn (relaxte) dagen in Cochabamba en Sucre! Na de drukte in La Paz was Cochabamba echt heerlijk!! Een best wel klein plaatsje maar er hing daar echt een relaxed sfeertje, elke dag tussen de 25 en 30 graden, leuke pleintjes, palmbomen en ik had daar een heerlijk hostel! Na een week vol met sociale contacten en veeeel bier in La Paz had ik wel behoefte aan een weekje lekker met mezelf eigenlijk haha! Heb dan ook niet heel veel uitgevoerd de meeste dagen, lekker van de zon genieten, voetbal kijken, en een beetje rond slenteren! Op een berg daar staat het tweede grootste Jezus beeld ter wereld (groter dan die in Rio!) dus die heb ik natuurlijk wel een bezoekje gebracht. Wel heb ik een uitstapje gemaakt naar nationaal park ToroToro want ik had gehoord dat dat wel de moeite waard was!

Op vrijdagochtend had ik om half 7 mijn kaartje gekocht voor een minibusje naar ToroToro, er vertrokken namelijk tours daar rond 2 uur dus ik wilde die graag halen! De busjes vertrekken echter pas als ze vol zijn, dus we vertrokken uiteindelijk pas om 9 uur haha.. De busreis was ronduit kut, 5 uur lang in een stampvol busje met een kleuter die niet kon stoppen met huilen, over de slechtste wegen ever en echt mega heet! Ik arriveerde ook pas rond 1 uur daar, dus na heel snel een hostel te hebben gevonden (25 Bolivianos voor een nacht!! Ongeveer 3 euro) heb ik nog snel een walking tour kunnen regelen! De gids kostte 100 Bolivianos maar twee Japanners gingen tegelijk ook mee dus gedeeld door 3 viel dat wederom weer reuze mee! We hebben toen een hiking tour van 4 uur gedaan, en echt prachtige dingen gezien!! Eerst zagen we reuze, echte afdrukken van dinosauriërs, heel tof om te zien. Daarna liepen we naar een uitkijkpunt waarbij je een prachtig uitzicht had over de canyons daar wat erg indrukwekkend was! Toen zijn we helemaal naar beneden gegaan in de canyon, waar een rivier was. Ik word vreemd genoeg nog handig in het klimmen over stenen en trappen! Daar eindigden we bij een super mooi plekje met watervalletjes! De weg terug was erg zwaar haha, alle trappen weer op in 30 graden maar het was echt een hele gave tour met super mooie uitzichten! De dag erna ging ik weer terug naar Cochabamba en zat het busje gelukkig al na 45 minuten vol haha.

Heb het weekend nog lekker relaxed daar doorgebracht, twee keer bij een heerlijk restaurantje gaan eten met elke dag nieuwe verse maaltijden en een onwijs vriendelijke eigenaar! Het lukt me al best goed om gesprekjes in het Spaans te voeren met lokale mensen, taxi chauffeurs etc, daar ben ik stiekem best trots op.

Zondagavond heb ik de nachtbus naar Sucre genomen. Voor het eerst gewoon naar het station gegaan en daar de eerste bus genomen die vrij was ipv van tevoren een kaartje kopen, schouderklopje voor mezelf! De bussen in Bolivia zijn niet de allerbeste, laat ik het zo zeggen, en de weg naar Sucre was echt verschrikkelijk slecht haha. Ook was het maar 8 uur rijden terwijl ze in het hostel 12 tegen me zeiden, waardoor ik al om 5 uur in m'n hostel in Sucre zat te wachten tot ik kon inchecken om 1 uur haha! Sucre is echt een prachtige stad! Hing net zo een lekker sfeertje als in Arequipa, het wordt ook wel "ciudad Blanca" (witte stad) genoemd; alle gebouwen waren wit en dat zag er toch wel erg mooi uit tegen de blauwe lucht. Het was hier ook weer elke dag minstens 25 graden! Heb heerlijk door de stad gelopen en genoten, bitterballen gegeten in een half Nederlands tentje, en de lekkerste chocolaatjes ever gehad! Ik had al gehoord dat Sucre bekend stond om de beste chocolade van Bolivia dus dat moest ik uiteraard wel proberen. Ik zat in een heel leuk hostel waar ik in de avonden weer gezellig met leuke mensen heb kunnen kletsen! Ben ondertussen ook echt verslaafd geraakt aan Dulce de Leche haha, een meisje uit Argentinie die ik in Mexico had ontmoet had me er al voor gewaarschuwd. Het is een soort karamel maar dan honderd keer lekkerder, je kunt het op je brood doen, over je pannenkoeken, fruit, in chocolaatjes etc, zeker dat ik daar wat flessen van mee naar huis neem vanuit Argentinie!! (Dus Deem laat maar wat ruimte over in je tas)

Nu ben ik voor een nachtje in Potosi maar daar vind ik tot nu toe nog niet zoveel aan haha. Morgen ga ik door naar Uyuni, dan ga ik mijn tour regelen voor zaterdag!! Dit is een 3 daagse toe naar de salar (zoutvlakte) en allerlei andere prachtige gebieden, en ik zal eindigen in de Atacama woestijn in Chili! Verheug me hier echt enorm op, denk dat qua omgeving dit het mooiste wordt wat ik ga zien! Daarna duurt het nog maar een weekje voordat Jesper komt dus zal ik langzaam aan richting Santiago reizen! Ik vind Bolivia een heel tof land en begin ook al gewend te raken aan het ongeorganiseerde verkeer, de slechte bussen en de armoede. Chili zal wat dat betreft weer heel anders zijn, dat is een veel beter ontwikkeld land (duurder ook haha) waar als ik anderen moet geloven alles wat beter geregeld is, vergelijkbaar met Europa! Ik heb wel allang gemerkt dat de mensen in Peru en in Bolivia heel anders zijn dan in Mexico. Op een enkele vriendelijke taxi chauffeur of ober na, gaat het ze hier echt vooral om geld binnenkrijgen van de toeristen en is er weinig behoefte aan verdere conversaties haha. In Mexico waren de mensen echt de meest vriendelijke en geïnteresseerde die ik ooit ontmoet heb, ik denk dat mijn crush op Mexico stiekem ook nooit over zal gaan haha! Maar ieder land heeft weer zijn eigen charmes dus mij hoor je niet klagen!

1. Mario:
    22 april 2016
    Geen enkele reden tot klagen inderdaad; mooi hoor!:-)