De eerste week in het mooie Mexico

7 maart 2016 - Puebla, Mexico

Hola lieve mensen!

Als ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig naar Mexico City. De eerste dagen in het paradijs zijn echt voorbij gevlogen! Na een heftig afscheid van alle lieve mensen die mee naar het vliegveld waren, stapte ik maandag 29 februari om 9 uur op het vliegtuig in Düsseldorf voor de vlucht naar Cancun. Super spannend natuurlijk, na alle maanden erover praten en nadenken was mijn reis dan echt begonnen. Heb ook wel een paar keer in het vliegtuig gedacht waar ik in godsnaam aan begonnen was, haha, maar dat hoort er vast bij. De vlucht ging best wel snel en soepel gelukkig, en na nog een busreis arriveerde ik rond 4 uur in het prachtige Playa del Carmen. Ik had een hostel dicht bij het strand en het centrum, een kamer voor mij alleen om eventjes te wennen. Ben die avond lekker even naar het strand geweest, mijn eerste Mexicaanse biertjes achterover geslagen en taco's gegeten. Toen besefte ik me toch wel even wat voor een geluksvogel ik eigenlijk ben. Dat dacht ik de volgende dag eigenlijk de hele dag, lekker op een lig bedje op het prachtige witte strand met die warme blauwe zee, palmbomen, biertjes en margaritas, terwijl in Nederland gewoon iedereen aan het werken of op school was (ja ik wrijf het er graag nog even in:)). Dat ik echt ontzettend verbrand ben zodat het een hel is om m'n backpack telkens om te doen of schoenen aan te doen en duizend muggenbulten heb beschouw ik dan ook maar even als een luxe probleempje. Playa del Carmen is echt heel tof, toeristisch wel, al vond ik dat om te beginnen niet zo erg, maar echt leuk, heel gemoedelijk sfeertje en super veel leuke tentjes en restaurantjes. Mexicanen zijn, zoals ik al wist, ook echt ontzettend lieve en vriendelijke mensen. Ook heel geïnteresseerd in een Europees meisje in haar eentje in Mexico natuurlijk haha, een goede manier om te kijken hoe het ervoor staat met mijn Spaans. De avonden heb ik maar rustig aan gedaan want de jetlag hakte er nogal in. Op woensdag weer mijn backpack ingepakt (en het lukte ook zonder mama gelukkig) en na nog eventjes genieten van het paradijselijke uitzicht is de reis naar Mexico City begonnen! Onder het genot van een gratis rum-cola, ja je geniet ervan of niet, ben ik aan het wachten tot we landen over een uurtje en dan komt mijn kleine grote vriendin Andy me ophalen met haar vriend, en zijn we weer herenigd! Morgen even de toerist uithangen in Mexico City, en 's avonds nemen Andy en ik de bus naar Puebla, waar we het weekend met René en Raul door gaan brengen. Dit zijn ook twee Mexicaanse vrienden van m'n tijd in Dublin die ik al bijna 3 jaar niet gezien heb, dus daar kijk ik enorm naar uit.

Tijdens het schrijven van dit tweede stuk is het zondagavond en zit mijn weekendje Puebla er alweer op. Andy haalde me woensdag op van het vliegveld en het was meteen weer alsof we elkaar wekelijks zien! Echt super leuk om haar weer te zien! Donderdag moest ze werken dus ben ik alleen de toerist uit gaan hangen in Mexico City. Ik ben op een hop on hop off bus gestapt maar jezus wat is die stad enorm groot! Je had alleen al 4 verschillende bus tours in verschillende delen van de stad. Halverwege de middag wist ik er ook echt geen raad meer mee in mijn eentje dus ben ik lekker een biertje gaan drinken bij een Cervezeria totdat Andy klaar was met werken. Het is een leuke stad met heel veel verschillende wijken (van super moderne nieuwe kantoren tot oude kathedralen) maar vond het toch allemaal net iets te groot, haha! Andy en ik hebben de bus naar Puebla genomen waar René ons op kwam halen. Die had ik al bijna 3 jaar niet gezien dus dat was ook erg leuk!

Ik heb echt een onwijs leuk weekend gehad in Puebla, echt een fantastische stad en het was super leuk om weer samen te zijn (Raul sloot vrijdagavond aan) en alle herinneringen van Dublin op te halen. Vrijdagavond zijn we het oude centrum in gegaan dat echt ontzettend mooi is, leuke straatjes met gekleurde huisjes waar ik enorm vrolijk van wordt en er hangt een heerlijk sfeertje. René heeft ons alle dingen van Puebla laten zien die we moesten zien dus we hebben een druk weekend gehad. Puebla wordt omringd door 4 vulkanen waarvan de Popocatepetl de grootste is, helaas door de wolken heb ik die niet zo goed kunnen zien als ik gehoopt had. Puebla is 5 jaar geleden helemaal opgeknapt en aan de rand van de stad is alles ontzettend nieuw en mooi, van grote parken waar bruggen doorheen lopen tot complete complexen waar je duizend leuke restaurantje hebt en super chique appartementen en kantoren. Hoewel Puebla de 4e grootste stad van Mexico is hangt er echt een heerlijk relaxed sfeertje en is het een super veilige stad. René vertelde me ook dat in de parken en speeltuinen ouders hier hun kinderen makkelijk alleen durven laten spelen, iets wat in de rest van Mexico echt niet kan. Vrijdagavond zijn we lekker gaan stappen en ik heb heel veel Mexicaans eten gehad wat zo lekker is maar zo ongezond haha. Die Mexicanen eten veel dat is niet normaal!! Renes ouders waren super gastvrij en elke ochtend kregen we een uitgebreid Mexicaans ontbijt. Ik zou hier echt nog heel lang kunnen blijven, echt een fantastische stad!!! Mexico is sowieso een geweldig land, de mensen zijn zo vriendelijk, er zijn echt heel veel mooie plekken en het eten is echt het allerbeste, haha! Op letterlijk elke straathoek (geen grap) staan mensen taco's te verkopen dus dat "vooroordeel" kan wel bevestigd worden. Ik heb net als de zangeres zonder naam mijn hart verloren aan Mexico denk ik. (Maar ik zal er niet altijd blijven wonen, ben maar niet bang). Het is ook echt heel leuk om Mexico te ontdekken met Mexicanen, zo eet je echt alle lokale dingen en kom je echt veel te weten over de cultuur. (En over alle dingen dingen die je niet hardop mag zeggen omdat het een dubbele betekenis heeft, zoals ongeveer alles in Mexico).De komende week ga ik naar Queretaro, San Miguel de Allende en Guanajuato wat allemaal ook hele mooie plaatsjes schijnen te zijn. Daarover volgende week meer:).

1. Mario:
    7 maart 2016
    Wauw, wat een mooie eerste week. Je hebt het verdiend, geniet er van!
    xxxx
  2. Bianca:
    7 maart 2016
    Wat geweldig mooi geschreven!!!!
  3. Jesper:
    7 maart 2016
    Blijft leuk om te lezen dit!
    Geniet er van :)!
  4. Fren:
    Mooi verhaal Iris! En geniet van je spannend avontuur
  5. Nina:
    7 maart 2016
    Aaaah wat een super leuk verhaal Ier! Je hebt het geweldig daar zo te lezen :). Geniet ervan!! Love you